Vi er optaget af naturen, fordi det er væsentligt at vide hvor vi kommer fra og hvordan vi passer på den.
Fantastisk mulighed for udvikling og læring
Naturen er en fantastisk ramme i sig selv og giver optimale muligheder for udvikling og læring. Naturen skal leves, mærkes og sanses, man kan ikke læse sig til den.
Vi kan frigøre os fra stramme strukturer, tidsstyring, for mange børn og voksne samlet et lille sted, og være optaget af indtryk, processer og fordybelse.
”Ting, du ikke kender til, kan du ikke forstå.
Ting, du ikke forstår, kan du ikke vise respekt
Ting, du ikke har respekt for, vil du ikke passe på”
Lars Bergholdt
Udepædagogik 2011
Eksempler og billeder af årstidsbestemte aktiviteter.
Maj
Vi rydder ud og planter i væksthuset
April
Vi samler væksthuset og har lavet natur-
skulpturer.
Februar
Et væltet træ skaber glæde
Hule til dyr
Januar
Vi tager naturen ind og arbejder med
kulde og varme temaet.
Her laver vi fuglemad over bål.
Det er en kanon succes for fuglene og
børnene er vilde for at fodre dem.
Det er børnene meget optaget af og synes
det er fedt at få lov til at se isen smelte
og blive til vand .
Og så på bordene på stuen, det da stort.