Tema 2. Sociale kompetencer | Pædagogisk læreplan Balancebillerne 2014-2016 |
Overordnede mål
|
|
Sammenhæng
Beskrivelse af den pædagogiske udfordring, med udgangspunkt i teori eller praksis. |
Vi oplever at de 1,9 – 3 årige børn har behov for støtte til at tage hensyn til hinanden, for dermed at kunne begå sig i større sociale fællesskaber. Det er vigtigt, at børnene bliver inkluderet i fællesskabet, da sociale relationer har stor betydning for barnets trivsel, udvikling og læring. For at børnene vil kunne danne venskaber og begå sig i det sociale fællesskab, skal børnene udvikle begyndende kompetencer i at kunne sige til og fra, vise empati, tage imod invitation til leg, samt acceptere et nej.
|
Læringsmål |
Den pædagogiske hverdag og børnemiljø skal støtte børnene i at udvikle begyndende kompetencer i forhold til:
|
Tiltag
|
Metode:
Vi skal ned i børnehøjde, ned på gulvet at deltage og støtte til legerelationer. Vi skal motivere børnene til at inkludere hinanden og støtte til udvikling af empati, samt guide børnene i de sociale spilleregler. Vi skal støtte barnet i at sige til og fra, f.eks. i børnenes legerelationer. Den voksne vil, når legen igen kører, trække sig. Vi skal være positive rollemodeller, inspirere og skabe et børnemiljø, der indbyder til sociale aktiviteter. Vi skal skabe mulighed for voksenkontakt og støtte i de sociale sammenhænge alt efter barnets behov og ressourcer. Med dette mener vi, at det enkelte barn har mulighed for at følge en voksen hele tiden, samt at den voksne deltager i børnenes leg, indtil barnet er tryg i det sociale børnemiljø og har udviklet legerelationer med de andre børn.
Konkrete tiltag:
|
Tegn
Ud fra overvejelser af, hvor vi forventer at børnene er udviklingsmæssigt, når læreplanen slutevalueres, beskrives hvilke tegn vi forventer vi at se på denne udvikling?
|
|
Dokumentation
|
Intern dokumentation:
Vi vil bruge praksisfortællinger, observationer og smilees på aktiviteter som støttemiddel til at sparre med hinanden. Derudover vil det enkelte barns udvikling, løbende blive dokumenteret. Vi vil også benytte os af status udviklingsmodellen.
Ekstern dokumentation:
Vi vil benytte touch-skærmen på gangen til at dokumentere aktiviteter med billeder. Derudover vil vi også benytte vores opslagstavler i garderoben til dokumentation i form af billeder og tekst. Dette giver forældrene mulighed for at se deres børns hverdag, samt mulighed for at kommunikere med forældrene og børnene om, hvad der sker på billederne. Læreplan, slutevaluering, samt praksisfortællinger sendes til kommunen som dokumentation.
|
Evalueringsplan
|
For at sikre pædagogisk faglighed vil vi løbende tage konkrete praksisfortællinger op til stuemøder, samt benytte os af smittemodellen for at vurdere, om vi er på vej til at opnå målene. Derudover vil vi i slutevalueringen af læreplanen vedlægge små praksisfortællinger, som indsendes sammen med læreplanen. Konkret plan over evaluering findes på s. 20.
|