Tema 3. Sprog | Pædagogisk læreplan Balancebillerne 2014-2016 |
Overordnede mål |
|
Sammenhæng
Beskrivelse af den pædagogiske udfordring, med udgangspunkt i teori eller praksis. |
Sproget er et grundlæggende element for at kunne begå sig i sociale fællesskaber. Det er gennem sociale fællesskaber, at børnene udvikler deres identitetsdannelse. I Børnehuset Ta’Fat har vi stor fokus på sprog og derfor tænkes det ind i alle aktiviteter i børnenes hverdag.
|
Læringsmål |
Den pædagogiske hverdag og børnemiljø skal støtte børnene i at udvikle begyndende kompetencer i forhold til:
|
Tiltag
|
Metode:
Børnene skal imødekommes af anerkendende voksne, som støtter børnene til nærmeste udviklingszone. Vi skaber et sprogligt stimulerende børnemiljø ved at sætte ord på alt det, vi beskæftiger os med i hverdagen. Derudover vil vi voksne være bevidste om at tale tydeligt.
Konkrete tiltag:
|
Tegn
Ud fra overvejelser af, hvor vi forventer at børnene er udviklingsmæssigt, når læreplanen slutevalueres, beskrives hvilke tegn vi forventer vi at se på denne udvikling? |
|
Dokumentation
|
Intern dokumentation:
Vi vil bruge praksisfortællinger, observationer og smilees på aktiviteter, som støttemiddel til at sparre med hinanden. Derudover vil det enkelte barns udvikling løbende blive dokumenteret. Vi vil også benytte os af status udviklingsmodellen.
Ekstern dokumentation:
Vi vil benytte touch-skærmen på gangen til at dokumentere aktiviteter med billeder. Derudover vil vi også benytte vores opslagstavler i garderoben til dokumentation i form af billeder og tekst, samt udstilling af børnenes malerier på stuen. Dette giver forældrene mulighed for at se deres børns hverdag, samt mulighed for at kommunikere med forældrene og børnene om, hvad der sker på billederne. Vi vil også løbende være i dialog med forældrene om børnenes sproglige udvikling, samt være rådgivende i forhold til, hvad de selv kan bidrage med hjemme. Læreplan, slutevaluering, samt praksisfortællinger sendes til kommunen som dokumentation.
|
Evalueringsplan
|
For at sikre pædagogisk faglighed vil vi løbende tage konkrete praksisfortællinger op til stuemøder, samt benytte os af smittemodellen for at vurdere om vi er på vej til at opnå målene. Derudover vil vi i slutevalueringen af læreplanen vedlægge små praksisfortællinger, som indsendes sammen med læreplanen. Konkret plan over evaluering findes på s. 20.
|